Tuesday, September 05, 2006


Abort - ett starkt och kontroversiellt ämne

Ska göra ett arbete om abort i skolan... här är lite tankar så länge:


Jag har funderat och kontemplerat över den här frågan länge. Jag och vänner har själv genomgått en abort (man gör så mycket dumt) och det var inget som bara hände. Precis som kvinnor världen över förmodligen aldrig genomgår en abort i ont uppsåt eller för att demonstrera sin makt över sin egen kropp. För varje kvinna som måste av olika anledningar göra sig av med det lilla liv som växer inuti och sedan ägna många tankar åt vad det lilla barnet kunde ha blivit vill jag att vi solidariserar oss med de progressiva krafter som driver denna fråga som en mänsklig rättighet. Vad vi bör fundera över emellertid är ifall man ska fokusera rättsligt i denna fråga. Risken finns att man förlorar vad det huvudsakligen handlar om - rätten att bestämma om sitt eget liv och kropp, utan att vara kriminell.
Kvinnan som varelse slutar aldrig att bli förtryckt. Det är nästan tröttsamt att hon gong på gång utsätts för försök att hållas på mattan. Det är ju helt klart att kvinnan genom barnafödsel garanterat stannar hemma. Visst, här i Sverige är det ju delad barnaledighet. Men trots det så är det plånboken som bestämmer, pappa eller mamma? Pappa tjänar mer, alltså stannar mamma hemma. Naturligtvis är ju varje barn som föds en ren lycka. Eller ja, nästan alla i alla fall. är inte det en grundläggande rättighet för ett barn? Att komma till den här världen efterlängtad och älskad?
Världen måste sluta att ideligen döma kvinnor. Sluta fängsla dem för att de tar sig rätten att bestämma över sin egen kropp.
Samtidigt så är jag ändå kluven. Jag tycker naturligtvis att man ska ta ansvar för sin sexualitet och med abort så kan man ju ibland fritas från det ansvaret. Jag tycker helt enkelt inte att abort ska fungera som ett preventivmedel.

Korta första tankar från mig.

I leave as I came - Elin

ps: tack till Ida för att jag får använda din ultraljudsbild.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home